dinsdag 18 augustus 2009

...eten is trainen...

Ja, weer zo'n maffe stelling. Het lijkt wel of ik de hele dag met niets anders bezig mag zijn volgens de deskundigen. Gij zult dit, gij zult dat. Oja, en dat is ook belangrijk.
Is gewoon lopen er niet meer bij?

Ja is het antwoord. Gewoon lopen mag ook. Maar niet voor de marathon. Die is net 12,2 km te ver voor het lichaam.
Het grootste probleem is je voorraad " brandstof" voor onderweg. Wanneer die weg is kom je de " man met de hamer" tegen. Rond de 30 kilometer zijn in de regel je glycogeen voorraden uitgeput en schakel je over door je " overlevings voorraden van vet en proteïne in je lichaam op te eten. Je kunt dit gedeeltelijk weer met energie dranken aanvullen,dit heeft echter maar een gelimiteerd effect. Je lichaam houdt er niet van om tijdens inspanning vloeibaar voedsel in te nemen maar in een marathon moet je wel. Doe je dit niet dan heb je grote kans op kramp. Kramp is een combinatie van vermoeide spieren en uitdroging. Heb je eenmaal kramp gehad in het begin van de 30 kilometer dan is de finish nog heeeeeeeel lang vooruit. Dan voelen 12 km als het dubbele. Het !@#$%^& onderweg zal niet gering zijn. Ik hoop dat je het niet zal meemaken. Gelukkig spreek ik niet uit eigen ervaring. Maar er bestaan lopers die er echte drama-verhalen van kunnen maken. Leedvermaak is ook vermaak. Maar ook een harde leerschool. Je zorgt er wel voor dat je dat nooit meer zal overkomen.

Hoe beter je lichaam voor de marathon dus prepareert op de "meer dan 30km" wedstrijd hoe minder last je zult krijgen van de man met de hamer. Via http://www.prorun.nl/ kun je in heldere taal lezen hoe en wat rondom lopen-eten-trainen-enz...
Zet 'm maar bij je favo's, daar zul je nog veel plezier van hebben.

In de komende weken ga ik trainen met voedingsgel van Born. Ik heb er nog weinig ervaring mee. Bij de natuurmarathon van 't is voor niks in Geldrop 2008 heb ik zo'n gel ingenomen na de 25e km. Ik ben die man niet tegengekomen. Dus je zou denken...
Proefondervindelijk kom ik er wel achter. Tijdens mijn vakantie mag ik nog een keer 3 uurtjes buiten spelen. Lijkt mij een mooi moment.
Een goede tip: maak een weeklijstje wat je "moet" eten voor de marathon en ga dan pas naar de winkel.

Daarmee laat ik ook weten dat ik de blog met vakantie stuur. Heb je suggesties, opmerkingen, zin om mee te lopen met mij en Chris of LoGo dan lees ik het wel.

Later :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten